Friday, May 23, 2014

Petua Menghalang Kecurian..

Assalamualikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kecurian harta benda sering dan kerap berlaku. Selain menjadi cobaan kepada kita, mungkin juga kita terlampau 'sayang' akan harta tersebut menjadikan kita lupa bahawa segala nikmat anugerah Allah itu hanyalah pinjaman sementara untuk kita.

Apa pun, tiada sesiapa yang inginkan harta benda miliknya dicuri begitu sahaja..apatah lagi 'barang' milik kita itu adalah yang mahal harganya, susah untuk diperolehi, terpaksa berhutang untuk mendapatkannya.

Sebenarnya kecurian berlaku kerana kita selalu lupa akan empunya makhluk seluruh alam ini, iaitu Allah Taala. Kita lupa bahawa tuan yang menjaga segala makhluknya adalah Allah Taala. Apa hubungan lupa kepada Allah itu dengan kecurian???

Mari kita lihat 'karenah' kita..
Bila kita keluar je rumah, kita akan kunci kemas2..dengan kunci 2 3 lapis...dlm hati kita..ahh..aku dah kunci elok2..payah dah pencuri nak masuk..lepas tu kita akan sapa jiran...En Mad, Tolong tengok2 kan rumah saya ye sepeninggalan saya ni..lansung kita terus jalan..

Oh...sungguh LUPA kita...Sungguh LALAI kita...sungguh LEKA kita..

Kita serahkan (tawakkalkan) rumah kita kpd kunci yang 2 3 lapis tu...kita mintak jiran untuk tengok2 kan..

TETAPI.......

Kita lupa nak dahulukan Yang Maha Kuasa..kita tak nak serahkan KUASA PENJAGAAN itu kepadaNya

Inilah sebenarnya..kenapa rumah kita tak selamat daripada kecurian dan pecah rumah. Kerana kita serahkan kepada makhluk yang tak boleh buat apa2...Kita tidak serahkannya kepada Allah yang Maha Kuasa.

Justeru, bagi mengelakkan kecurian untuk dikongsi bersama...apa yang kita kena buat;

1. Berbicara dengan Allah...Ya Allah aku serahkan segalanya kepadaMu..rumahku dan segala isinya..hanya Engkau yang mampu menjaganya. Bukan kunci ini, bukan alarm ini, bukan jiran...jadi bacalah doa-doa untuk keluar rumah dan menyerahkan bulat2 kepada Allah Taala.

2. Barulah laksanakan asbab dan ikhtiar..kunci seadanya..dan mintak jiran tolong tengok2 kan..

3. Keluar rumah dgn penuh tawakkul kpd Allah...usah dibimbang2 lagi bila dah serahkan PENJAGAAN kpdNya..Kerana Allah Taala tidak akan sia2kan harapan yang diberi.

INILAH PETUA TERBAIK DAN TERJAMIN UNTUK MENGELAKKAN SEBARANG KECURIAN..BAIK SEMASA KITA DI RUMAH (MALAM) ATAU MENINGGALKAN RUMAH..

Semoga perkongsian ini bermanfaat..Insya Allah..Selamat Beramal!!!




No comments:

Post a Comment