Make RM1200 Sehari dgn Auto Software

Saturday, June 18, 2016

HADIS MAUDHUK HADIS PALSU HADIS REKAAN???? USAH CEPAT MELATAH!!!

*PETIKAN KULIAH HADIS MAUDHU'  oleh MAULANA HUSSEIN ABDUL KADIR.*

1. Imam-imam mazhab menerima hadis-hadis dari sahabat dan tabiin dan mengkaji halus setiap hadis untuk diterima hujahnya dan buat hukum feqah untuk kita beramal.

2. Justeru amalan berterusan dari imam mazhab tersebut diamalkan kita sampai hari ini.

3. Pengikut imam mazhab yang empat tadi juga adalah alim dalam ilmu hadis seperti Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-'Asqalani yang mensyarahkan Sahih Bukhari iaitu Fathul Bari bermazhab syafie. Juga Imam Badrudin 'Aini yang mensyarahkan sahih bukhari Umdatul Qari juga ikut Ijtihad Imam Abu Hanifah. Mereka ini orang-orang hebat yang ikut Imam Mazhab.

4. Pengikut Imam Mazhab juga alim besar dan ada yang mencapai tahap mujtahid juga seperti anak murid Imam Syafie seperti Imam Muzani.

5. Sekarang ada yang pelik ialah munculnya golongan yang sebut hanya nak amal Quran dan Sunnah namun mengambil nas hujjah dari Imam yang keras dalam penilaian hadis. Seperti Imam Ibnul Jauzi, Ibnu Hibban, Ibnu Taymiyah, Ibnu Qayyim, Imam Jauzaqani yang dianggap sekumpulan muhaddisin yang keras dalam penilaian hadis.

6. Sedangkan ada ulamak hadis yang sederhana dan adil dalam penilaian seperti Imam Ibnu Hajar dan Imam Zakaria Al-Ansari.

7. Ada hadis yang mencapai hasan dan dhaif yang sah disisi muhaddisin muktadil dianggap oleh puak-puak tertentu sebagai hadis maudhuk pada penilaian ulamak yang keras (Mutasyaddid) lalu menghukum amalan tersebut salah dan menyalahkan amalan masyarakat.

8. Jika benar nak amal Quran dan Sunnah, ikhlas nak mengajar hadis mesti bawa keseluruhan disiplin ilmu hadis dan bawa akhlak Rasulullah SAW. Pastikan hadis yang nak dimaudhu'kan itu adakah ia dimaudhu'kan oleh jumhur muhaddisin atau tidak. Atau ia hanya dimaudhu'kan oleh hanya beberapa muhaddis sahaja.

9. Jika hadis itu disepakati muhaddisin sebagai maudhu' maka xsalah menyebarkan kepalsuannya bahkan sepatutnya kita bagitahu ia palsu. Namun jika status maudhu'nya masih khilaf, kita jgn cepat sangat sebar kepada masyarakat.

10. Cth hadis الموت كفارة لكل مسلم . Imam Ibnul Jauzi dan Saghani kata hadis ni maudhu'. Sedangkan Ibnu Al-'Arabi menegaskan hadis ini sahih. al-'Iraqi kata riwayat ni datang dengan banyak jalur riwayat yang membawanya sampai darjat hasan. al-Hafiz Al-Iraqi menghafaz 100 ribu hadis berserta sanad dan dianggap ulamak hadis yang bersikap sederhana.  Kata Ibn Hajar, hadis ini xbermaksud mati itu hapus segala dosa muslim, namun ia penghapusan dosa sekadar yang dikehendaki oleh Allah Taala sahaja. Maka ia xbercanggah dengan nas.(Al-Fawaid Al-Majmu'ah Lis Syaukani)

11. Hari ni golongan yang cepat menyalahkan sesuatu kitab sedangkan mereka pun gagal nak buat dan tulis satu kitab setanding kitab yang dipersalahkan. Cth salahkan Fadhail Amal xboleh baca. Walhal Maulana Zakariya Kandahlawi yang mencapai gelaran syeikhul hadis dan ra'isul muhaddithin bahkan mengarang pelbagai kitab antaranya Kanzul Mutawari syarah sahih bukhari dengan puluhan jilid satu tajuk menulisnya. Jika sekadar ada hadith dhaif dan kesilapan lalu dihentam, maka kitab mana lagi yang hendak dibaca. Kitab sunan juga ada hadith dhaif. Bahkan kitab sehebat bukhari xlepas dari kritikan oleh ulamak beraliran keras seperti ibnul jauzi yang mengatakan hadis didalam sahih bukhari sebagai dhaif. Bahkan ibnul jauzi menyebut imam tirmidzi muatkan 17 hadis maudhuk dalam kitabnya. Namun Ibnu Hajar jawab balik dengan menghukumnya hasan dan dhaif.

12. Jika fuqaha muhaddisin dan muhaddisin muktadil dahulu dah amal, apa lagi yang kita nak susah pertikaikan. Kerana mereka sudah menilai dengan ilmu yang mencukupi dengan syaratnya. Namun kita pula sibuk-sibuk cungkil semula sedangkan syarat ilmu xcukup. Sebagai cth hanya membawa 1 pandangan dan aliran pandangan walhal meninggalkan pembelaan ulamak seperti Al-Hafiz Ibnu Hajar.

13. Ulamak-ulamak dahulu memudahkan penyampaian kepada masyarakat mengamalkan sesuatu hadis dengan diringkaskan penyampaian. Kerana mereka memahami setakat mana kemampuan masyarakat dalam menyerap ilmu. Hal ini bukan bermakna ulamak-ulamak seperti ulamak alam melayu dulu jahil dibidang hadis. Namun mereka sebenarnya bijak dalam taklim.

14. Akhirnya sebagai awam rujuklah pakar - pakar ilmu dan luaskanlah pengajian. Semoga Allah memberkati kesungguhan kita mencari ilmu.

Wallahu A'lam semoga Allah tetapkan kita dalam kebenaran Ilmu.

Petikan ringkas dari Kuliah Subuh Maulana Hussein Abdul Kadir Yusufi berkenaan Hadis Maudhu' di Masjid Nurul Hidayah Kg Bangka-Bangka Sabah. Catatan dari Al-Faqir Mudir MTDHS.

Thursday, June 16, 2016

RUMAH BANGLO SIAP DI PANGKAL KALONG KOK LANAS UNTUK DIJUAL SEGERA

Assalamualaikum rakan sahabat..

Rumah berdekatan SK dan SMK PANGKAL KALONG KOK LANAS untuk dijual segera..ada sebuah sahaja. Rumah dah siap. Beli dan duduk terus..




Harga RM340 Ribu sahaja

Hubungi saya sekarang 01114965308



Saturday, June 4, 2016

Sewaan sound sistem untuk majlis keraian majlis perkahwinan di Kelantan

Assalamualaikum rakan sahabat semua...

Amacam, dah dpt sound sistem utk majlis nanti? Kalau belum, kami sedia memenuhi keperluan rakan sahabat bagi memeriahkan lagi majlis anda.
Harga yang ditawarkan adalah berpatutan.

Apa??Nak sekali dgn DJ, MC dan Pengaturcaraan majlis? Dj,MC biasa2 ok la... kalu mcm radio era... itu mahal punya DJ... gurau je.
Insya  Allah, akan kami usahakan.. setakat yg mampu..

Apa pun kami berminat utk mengaturcara majlis perkahwinan anda, dari mula pengantin masuk bersanding sampai la ke acara potong kek.. semua tu bagi memastikan agar majlis anda.berjalan dgn licin dan tak kekalutan.

Aturcara secara ringkas:
1. Pengantin berjalan ke ruang persandingan
2. Bacaan selawat pengantin.
3. Iringan selawat dari kumpulan qasidah.
4. Bacaan doa khusus utk pengantin.
5. Tepung Tawar.
6. Makan beradab.
7. Persembahan Qasidah
8. Potong Kek.
9. Ucapan wakil kedua mempelai.
10. Penutup

Aturcara adalah fleksibel dan boleh disesuaikan...

Indahkan hari bahagia anda!!
Hubungi kami segera utk set tarikh.
01114965308 Azmi

KOS SEBENAR BINA RUMAH

Berapa Kos Untuk Bina Sebuah Rumah? Sebenarnya Sangat Murah! | Harga rumah memang tak pernah turun dan kenaikannya semakin membimbangkan ramai generasi muda terutama yang baru tamat pengajian universiti, baru mula bekerja dan berkahwin. Persoalannya, berapa sebenarnya harga kos utk membina sebuah rumah?
rumah
Jawapan :
Ambil contoh rumah bungalow yang ditawarkan oleh Pemaju Perumah , Harga rumah bungalow antara RM266k ~ RM419k. Harga purata : (266 + 419) / 2 = RM342.5k. Maka Harga Rumah Bungalow yang sederhana dari segi keluasan dan rekabentuk adalah RM 342,000.00 sebuah. Tetapi kita andaikan lebih rendah iaitu = RM320.000.00 sebuah
Kadar Harga Kontraktor per kaki persegi antara RM105 ~ RM125. Ini adalah harga standard bagi sebuah banglo. Andaikan RM110 per ka persegi. Sekadar contoh ambo ambil keluasan 1650ft2 termasuk porch
Luas lantai = 1400 ft2, Maka Harga bagi luas lantai kawasan yang berdinding (build up area) adalah RM110 x 1400ft2 = RM154,000.00. Kawasan yang tidak berdinding spt porch, varendah dll.
Gross area 1650ft2 – build up area 1400ft2 = 250ft2
Bagi kawasan yang tidak berdinding harga standard sekitar RM65 ~ RM75per ft2. Andaikan RM70/ft2, Maka harganya adalah RM70 x 250ft2 = RM17,500.00. Kos pembinaan rumah tidak termasuk pagar = RM154,000.00 + RM17,500.00 = RM171,500.00
Kos pembinaan pagar batu-bata diikat setinggi 600mm dan disambungkan dgn. pagar berangkai (chain link) setinggi 900mm termasuk pre cast tiang pada setiap 3.0meter. = RM 22,000.00
KOS PEMBINAAN BUNGALOW RM 171,500.00
KOS PEMBINAAN PAGAR + RM 22,000.00
_____________________________________________
HARGA KONTRAKTOR = RM 193,500.00
NILAI TANAH TAPAK RUMAH = RM 95,000.00
——————————————————————————–
JUMLAH KESELURUHAN = RM 288,500.00
========================================
HARGA YANG DITAWARKAN OLEH PEMAJU = RM 320,000.00
HARGA BUNGALOW TERSEBUT = RM 288,500.00
——————————————————————————-
MAKA KEUNTUNGAN PEMAJU = RM 31,500.00
==============================================
SEKARANG AMBO TUNJUKKAN BERAPA BANYAK DUIT YANG DAPAT ANDA JIMATKAN JIKA MENGURUS SENDIRI PEMBINAAN RUMAH ANDA/ANDA SEBAGAI KONTRAKTOR UNTUK KENALAN ANDA….
HARGA KONTRAKTOR = RM 193,500.00
Jika nak mengurus sendiri pembinaan rumah anda kena cari dan direct deal dengan tukang rumah.
Kadar Harga semasa tukang rumah adalah sekitar RM18 ~ RM24 per ft2. Jika seperti bungalow kadar harganya adalah RM21 atau RM22/ft2. Ambo andaikan RM22/ft2
Maka harga upah tukang rumah bagi luas lantai yang berdinding adalah
RM22 x 1400ft2 = RM30,800.00
Bagi carporch, varendah dll. kadar upah adalah RM14/ft2
maka upahnya adalah RM14 x 250 = RM 3,500.00
Upah bina pagar RM 6,000.00
Oleh itu RM30,800.00
+RM 3,500.00
+RM 6,000.00
_________________________
RM40,300.00
Lain-lain kerja/kos yang berkaitan:-
Upah kerja mengecat————pukal———————RM2,500.00
Upah pasang jubin lantai dan dinding—per ft2 dan pukal—-RM3,500.00.00
Pintu Sliding (pemasangan + bahan)———-pukal—————–RM1,700.00
Kerja letrik (kerja pendawaian + barang + deposit TNB)——RM6,000.00
kerja paip (kerja pemasangan + barang + deposit JBA)—-pukal———–RM4,000.00
Sewa mesin pengorek tanah (backhoe)——-anggaran——RM2,000.00
Mesin pembancuh konkrit————-RM400/bulan———-RM2,400.00
Kos luar jangka——————-anggaran—————–RM1,000.00
Kos pengurusan———————————-anggaran———————————RM2,000.00
________________________________________________________________
JUMLAH LAIN-LAIN KOS YANG BERKAITAN = RM25,100.00
=================================================================
SEKARANG AMBO TUNJUKKAN BERAPA BANYAK DUIT YANG DAPAT ANDA JIMATKAN JIKA MENGURUS SENDIRI PEMBINAAN RUMAH ANDA….HARGA KONTRAKTOR = RM 193,500.00. Jika nak mengurus sendiri pembinaan rumah anda kena cari dan direct deal dengan tukang rumah.
Kadar Harga semasa tukang rumah adalah sekitar RM18 ~ RM24 per ft2. Jika seperti imej bungalow di atas kadar KOS UPAH TUKANG KESELURUHAN + BEKALAN LETRIK DAN AIR
RM40,300.00 + RM 25,100.00 = RM65,400.00
SECARA ASASNYA KOS PEMBINAAN RUMAH DIPECAHKAN KEPADA 3 PERKARA IAITU:-
BAHAN BINAAN———————–1/3
UPAH TUKANG/PEKERJA——–1/3
KEUNTUNGAN KONTRAKTOR—1/3
KIRAAN HARGA KONTRAKTOR ADALAH RM 193,500.00
TOLAK UPAH TUKANG / PEKERJA RM 65,400.00
_______________________
= RM 128,100.00
ANGGARAN KOS BAHAN BINAAN DAN KEUNTUNGAN KONTRAKTOR
RM 128,100.00 / 2 = RM64,050.00
MAKA RINGKASAN ANGGARAN KOS BAGI PEMBINAAN RUMAH BUNGALOW
KOS BAHAN BINAAN =RM64,050.00
KOS UPAH TUKANG/PEKRJA =RM65,400.00
KEUNTUNGAN KONTRAKTOR =RM64,050.00
______________________________________________________
RM 193,500.00
=============================
Daripada Analisa Kos Pembinaan Rumah Bungalow di atas didapati keuntungan yang diperolehi oleh kontraktor yang anda lantik adalah RM64,050.00. Jadi kenapa anda tidak berminat untuk membina rumah sendiri ataupun menjadi kontraktor binaan untuk mengurus dan membina rumah orang lain..
*Terima kasih kpd Putera Farid kerana sudi bkongsi info bguna ini.. via budakhutankampung.

Tuesday, May 31, 2016

Aturcara Majlis Menyambut Menantu

Assalamualaikum warahmatullah..

Kunjungan Balas pihak pengantin perempuan disebuat sebagai Majlis Menyambut menantu. Keluarga pihak pengantin perempuan menghantar dan menyerahkan anakandanya ke pangkuan keluarga suaminya.

Sememangnya Acara penyerahan ini punyai tatacara dan adab serta adat yang perlu diikuti bagi mewujudkan suasana mesra harmoni dan penuh adab susila.

Bermula dengan rombongan pihak perempuan tiba ke Rumah pihak lelaki.

Tugas pengaturcara:

# Umumkan ketibaan pengantin perempuan serta rombongannya. Elok juga kalau paluan kompang turut dimainkan.

Kedatangan pihak perempuan disambut oleh Suami dan ahli keluarga terdekat.

# Persilakan rombongan masuk ke rumah. Persilakan pengantin duduk di tempat yang disediakan.

# Ucapan aluan pengaturcara.

# Doa majlis.

# Mempersilakan pihak lelaki untuk berucap, tanda aluan dan terima kasih atas kunjungan.

# Mempersilakan pihak lelaki membalas ucapan penyerahan anak sebagai isteri dan juga menantu yang akan menjadi ahli baru dlm keluarga Suami.

Pengaturcara bolehlah melainkan peranan beliau Untuk menhidupkan lagi Majlis.

# Menutup Majlis dan Mempersilakan hadirin Untuk menjamu selera.


Pengaturcaraan Majlis Perkhawinan

Assalamualaikum warahmatullahi...

Seringkali kita mendengar rungutan tentang keserabutan dan kelintang pukangan sesuatu Majlis perkahwinan sampai kedua2 pihak pengantin rasa tak selesa malah membawa kepada bermasam muka...

Nah! Ini realiti yg berlaku. Ada2 aja perkara yang bisa menimbulkan keributan. Keributan dan kelamkabut ini bisa terjadi lantaran tiadanya perancangan juga perbincangan dan pemuafakatan yang diselesaikandan disepakati oleh kedua2 pihak.

Justeru itu, amat2 perlu kepada sesiapa yang ingin melangsungkan Majlis perkahwinan untuk mempersiapkan Majlis yg besar dan bersejarah ini dengan sebaik-baiknya. Dari sekecil2 perkara hinggalah sebesar-besarnya.

Amat2 perlu sekali kalau boleh kita dapatkan khidmat pengaturcaraan dari professional yang terlibat dalam secara langsung dalam bidang ini.

Perlu difahami, DJ bukan orang yg serba tahu.. DJ hanya bertugas sebagai hos sesuatu majlis. DJ lebih kepada menghibur para tatamu, mewakili Tuan Rumah dalam mengalu2kan juga menaikan para tetamu.

Andainya kita menyerahkan tugas pengaturcaraan kepada DJ, ianya bukan langkah bijak. Ini bukan bermakna memperlekehkan tugas Dj, walaupun ada DJ yang mampu jalankan tugas sebagai pengaturcara, dalam masa yg sama sebagai penghibur.

Di sini saya ingin berkongsi proses pengaturcaraan Majlis perkahwinan untuk panduan semua. Kalau2 yg boleh membantu utk melicinkan lagi Majlis.

Aturcara Majlis bermula dari rombongan pengantin/pasangan pengantin ingin berjalan masuk ke dewan/ruang persandingan.

Tugas Pengaturcara sebaiknya juga sebagai MC Majlis:

# Mengumumkan ketibaan pasangan mempelai.
# Kumandangkan selawat pengantin
# Persilakan pengantin Untuk berjalan
# Iringi perjalanan masuk pengantin dengan paluan kompang/selawat.

Setelah pengantin berada di singgahsana:
# Membuka Majlis dengan Ucapan aluan ringkas, pastikan betul2 insan2 penting yang hadir, indahkan Majlis dengan pantun2 pilihan yang sesuai.

# Bacaan doa Majlis dan khususkan untuk pengantin.

# Acara tepung tawar;
Mainkan lagu persandingan yg sesuai untuk lebih indahkan Majlis.

1. Persilakan ayahnda dan dan bonda pengantin (Tuan Rumah), insan2 penting, adik beradik, saudara mara dan rakan2 penting.
2. Persilakan pula sebelah pihak lagi.

# Acara makan beradab.
Kalau mengikut adat Melayu turun temurun, mesti disediakan pulut semangat. Dan pastikan mula2 sekali kedua mempelai mencubit pulut dan masing2 menyuapkannya kepada pasangan secara serentak.
Barulah boleh menjamah makanan yang lain.

Orang yg perlu bersama ketika makan beradab ialah; kedua ibubapa mempelai.

# Selitkan Acara persembahan seperti Qasidah sepanjang Acara makan beradab.

# Acara memotong kek perkahwinan, yg merupakan Acara kemuncak.

# Ucapan wakil kedua2 belah pihak.

# Tutup Majlis dgn pantun2 nasihat buat pengantin. Serahkan majlis kepada DJ bertugas kalau ada.

Sekian serba sedikit perkongsian ringkas untuk melicinkan aturcara Majlis perkahwinan. Mohon ditambah apa2 yang tertinggal.

Sebarang tambah nilai Majlis boleh dapatkan persetujuan dari Tuan Rumah.

Bagi yang ingin mendapatkan khidmat pengaturcaraan Majlis perkahwinan di Kelantan bolehlah menghubungi 01114965308 (Azmi)

Pakej:
Sound sistem
Pengaturcaraan
DJ/MC
Qasidah/Nasyid



Thursday, May 19, 2016

Kuasai tasrif feel amar secepat kilat!!!

Assalamualaikum ikhwani..

Feel amar tak banyak seperti feel Madhi juga mudhari'.

Ia cuma melibatkan dhamir Mukhatab sahaja. Yakni 6 jenis aja.

Justeru kalian usah pusing2 kepala..

Contoh: ْاكتب

Untuk seorang lelaki tak perlu tambah, yakni yg asal di atas.

Untuk berdua, tambah ا

Untuk bertiga, tambah وا


Untuk seorang perempuan, tambah ْي

Untuk dua orang tambah ا

Untuk bertiga, tambah َن

Moga bermanfaat.