Saturday, June 30, 2012

Betulkah Ilmu Agama diangkat?


Betulkah Ilmu Agama diangkat di saat para lulusan agama saban tahun menghabiskan pengajian mereka di pelbagai universiti dalam dan luar negeri?
Jawabannya; apakah kita mahu mengingkari akan janji Rasulullah ini?

Maha benarlah akan sabdaan Baginda ini, di akhir zaman ilmu agama akan hilang dengan cara para ulama dimatikan. Persoalannya, apakah golongan ustaz ustazah yang berlambak masa kini tidak layak bergelar ulamak?

Terpulang kepada kita, samada ingin mempercayai sabdaan Rasulullah atau sebaliknya, percaya dengan lambakan para lulusan agama yang ada menafikan akan hadis ini?

Mahu tidak mahu mari kita bandingkan para ulama (yang dimatikan) dengan para ustaz-zah yang berlambak hari ini;

1. Dari segi keilmuan;
Para ulama yang dimatikan memiliki ilmu yang menyeluruh; syariatnya, hakikatnya, ilmu zahirnya dan batinnya. Mahir pelbagai bidang ilmu pengetahuan,

Manakala para ustaz-zah hanya memiliki secebis ilmu yang dipelajarinya secara Takhassus sahaja. Justeru ilmu-ilmu lain tetap dia jahil. Ilmu syariat pun lintang pukang, apa lagi mahu membicarakan ilmu batin...

2. Dari segi niat menuntut ilmu;
Para ulama menuntut ilmu semata-mata ikhlas kepada Allah, untuk menegakkan agama dan syariatnya.

Manakala ustaz-zah belajar dengan niat untuk mendapatkan sijil atau syahadah untuk mengejar jawatan seperti mufti, pensyarah, guru, pegawai agama dan sebagainya. Yang jelas niat menuntut ilmu adalah kerana dunia! Niat yang tidak akan membolehkan si peniatnya mencium bau syurga!

3- Tempoh masa menuntut Ilmu;
Para ulama menghabiskan hampir separuh usianya dalam menuntut ilmu, siang malam menghadap Kitab Turath melalui bacaan gurunya..

Manakala ustaz-zah, setelah beberapa tahun baligh, (umur 13-17)terus menyambung pengajian di universiti dalam masa kurang dari 5 tahun. Belajar sambil lewa dengan banyak merujuk senidiri di library. Yang tak syok, di sebelah tu rakan-rakan muslimah, bergaul mesra mcm adik beradik je...berkat tak ilmu?

4. Dari segi sanad ilmu;
Bagi para ulama, ilmu diambil terus dari mulut guru, yang mana ilmu tersebut diwarisi gurunya dari para masyaikhnya bersambungan sanadnya hingga kepada Tabi'in, Sahabah dan terus kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam.

Manakala Ustaz-zah, hanya mendengar syarahan kuliah dari guru-guru yang kadang-kadang guru itu berguru M.A dan Phdnya agamanya dari orang musyrik dan orentalis! masya Allah! sanad ilmu pula boleh dikatakan tiada, sebab segala assaingment perlu merujuk sendiri di perpustakaan. pakai hentam sahaja,ikut kefahaman sendiri..boleh diakui tak ilmunya?


5. Dari segi warak;
Para ulama mengutamakan warak dalam menuntut ilmu, segala adab-adab, makan minum, pakaian, ibadah, zikir, tariqah amat-amat dititberatkan. Hidup selari antara ilmu dan amal..


Manakala Ustaz-zah, warak tidak menjadi keutamaan. bergaul pakai hentam sahaja. Ibadah lagi lah malas. Pakaian? tidak menititberatkan sunnah. Serban? Tak pandai pakai pun. Anti serban ramai jugak. Janggalnya mereka dengan amalan berpakaian sunnah. kalau yg warak pun cuma letakkan sahaja serban di bahu..pakai? tak tau..bahkan ada jolokan ustaz-zah rock! Masya Allah!


6. Dari segi zuhud;
Para ulama memang terkenal zuhud, mengambil dunia sekadar keperluan, kalau pun menreka berniaga, namun perniagaan mereka bukan untuk diri sendiri, tetapi untuk keperluan para santrinya..kehidupan mewah dunia tidak ada dalam kamus hidup mereka..yang meningkat ialah amalan..


Manakala ustaz-zah, susah nak cari yang zuhud. Mana nak zuhud, saban tahun gaji bertambah, pun tak cukup, setiap kali semakan kenaikan gaji/naik pangkat..alamaknya barulah pulak kenderaannya. Sungguh selesa depa ni. Gaji besar, rumah besar, kereta besar, harta bertambah, buka perniagaan macam-macam...amalan pulak makin kurang. Baca Quran pun jarang-jarang.


7. Dari segi percakapan;
Para ulama yang dimatikan banyak diam dari bercakap. Bercakap bila perlu sahaja; yakni mengajar, mengajar pula banyak melihat kepada kelemahan diri (tawadhuk), selebihnya diam dalam musyahadah akan Allah.


Manakala ustzah-zah pulak; cakap lebih banyak dari ilmu yg ada. nak-nak lagi yang aktif dalam politik; bila kerkuliah/ceramah kalau tak hentam pihak lawan tak sah. Isu-isu semasa cekap, bab hukum hakam nampak jahil..tafsirkan Quran ikut akal fikiran..tidak merujuk tafsiran ulama muktabar.


Banyak lagi perbezaan ketara antara ulama (yang dimatikan) dengan para ustaz-zah yang ada hari ini. Teramat jauh bedanya, sebab itulah Rasulullah tidak mempercayai mereka, yakni walau pun ramai bilangan mereka, Rasulullah tetap mengatakan ilmu agama diangkat..dengan mematikan para ulama yang ahlul haq. Ulama yang layak untuk menjadi pewaris baginda.


Kalau tidak, masakan Rasulullah akan mengeluarkan sabdaan sebegitu. Apakah Rasulullah tidak tahu keadaan hari ini yang ramai para ustaz-zahnya. Rasulullah tahu, namun ustaz-zah yang ada pada hari ini tidak 'berkelayakan' untuk bergelar pewaris nabi, dan tidak memiliki ilmu sebagaimana yang dimiliki oleh para Ulama Turath. Tidak warak!


Justeru itu, para ustaz-zah perlu melihat ke dalam diri (muhasabah) akan keadaan ini. Terimalah hadis Nabi ini untuk perbaiki diri. kalau selama ini mereka terasing dengan para ulama turath, maka dekatkanlah diri dengan mereka.  Jangan sombong dengan secebis ilmu yang ada. Apa lagi ada ustaz-zah yang 'garang' menyalahkan amalan ulama terdahulu; seperti menyalahkan tarekat sufi, amalan zikir secara berkumpulan dan sebagainya.


Ini semua adalah kerana 'kejahilan' diri sendiri lantaran corak pengajian yang dilalui tidak mengikut sunnah Rasulullah. Mengaji sekadar mengejar pangkat B.A, M.A dan Ph.D. semata-mata.


2673 حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا جَرِيرٌ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ سَمِعْتَ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ لَا يَقْبِضُ الْعِلْمَ انْتِزَاعًا يَنْتَزِعُهُ مِنْ النَّاسِ وَلَكِنْ يَقْبِضُ الْعِلْمَ بِقَبْضِ الْعُلَمَاءِ حَتَّى إِذَا لَمْ يَتْرُكْ عَالِمًا اتَّخَذَ النَّاسُ رُءُوسًا جُهَّالًا فَسُئِلُوا فَأَفْتَوْا بِغَيْرِ عِلْمٍ فَضَلُّوا وَأَضَلُّوا حَدَّثَنَا أَبُو الرَّبِيعِ الْعَتَكِيُّ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ يَعْنِي ابْنَ زَيْدٍ ح وَحَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ يَحْيَى أَخْبَرَنَا عَبَّادُ بْنُ عَبَّادٍ وَأَبُو مُعَاوِيَةَ ح وَحَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ قَالَا حَدَّثَنَا وَكِيعٌ ح وَحَدَّثَنَا أَبُو كُرَيْبٍ حَدَّثَنَا ابْنُ إِدْرِيسَ وَأَبُو أُسَامَةَ وَابْنُ نُمَيْرٍ وَعَبْدَةُ ح وَحَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي عُمَرَ حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ح وَحَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ حَاتِمٍ حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سَعِيدٍ ح وَحَدَّثَنِي أَبُو بَكْرِ بْنُ نَافِعٍ قَالَ حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ عَلِيٍّ ح وَحَدَّثَنَا عَبْدُ بْنُ حُمَيْدٍ حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ بْنُ الْحَجَّاجِ كُلُّهُمْ عَنْ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ حَدِيثِ جَرِيرٍ وَزَادَ فِي حَدِيثِ عُمَرَ بْنِ عَلِيٍّ ثُمَّ لَقِيتُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرٍو عَلَى رَأْسِ الْحَوْلِ فَسَأَلْتُهُ فَرَدَّ عَلَيْنَا الْحَدِيثَ كَمَا حَدَّثَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ حُمْرَانَ عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ جَعْفَرٍ أَخْبَرَنِي أَبِي جَعْفَرٌ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِمِثْلِ حَدِيثِ هِشَامِ بْنِ عُرْوَةَ

مسألة: التحليل الموضوعي

2673 حدثنا قتيبة بن سعيد حدثنا جرير عن هشام بن عروة عن أبيه سمعت عبد الله بن عمرو بن العاص يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول إن الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من الناس ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يترك عالما اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا حدثنا أبو الربيع العتكي حدثنا حماد يعني ابن زيد ح وحدثنا يحيى بن يحيى أخبرنا عباد بن عباد وأبو معاوية ح وحدثنا أبو بكر بن أبي شيبة وزهير بن حرب قالا حدثنا وكيع ح وحدثنا أبو كريب حدثنا ابن إدريس وأبو أسامة وابن نمير وعبدة ح وحدثنا ابن أبي عمر حدثنا سفيان ح وحدثني محمد بن حاتم حدثنا يحيى بن سعيد ح وحدثني أبو بكر بن نافع قال حدثنا عمر بن علي ح وحدثنا عبد بن حميد حدثنا يزيد بن هارون أخبرنا شعبة بن الحجاج كلهم عن هشام بن عروة عن أبيه عن عبد الله بن عمرو عن النبي صلى الله عليه وسلم بمثل حديث جرير وزاد في حديث عمر بن علي ثم لقيت عبد الله بن عمرو على رأس الحول فسألته فرد علينا الحديث كما حدث قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول حدثنا محمد بن المثنى حدثنا عبد الله بن حمران عن عبد الحميد بن جعفر أخبرني أبي جعفر عن عمر بن الحكم عن عبد الله بن عمرو بن العاص عن النبي صلى الله عليه وسلم بمثل حديث هشام بن عروة

الحاشية رقم: 1

قوله صلى الله عليه وسلم : ( إن الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من الناس ، ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى إذا لم يترك عالما اتخذ الناس رءوسا جهالا فسئلوا فأفتوا بغير علم فضلوا وأضلوا ) هذا الحديث يبين أن المراد بقبض العلم في الأحاديث السابقة المطلقة ليس هو محوه من صدور حفاظه ، ولكن معناه أنه يموت حملته ، ويتخذ الناس جهالا يحكمون بجهالاتهم فيضلون ويضلون .

وقوله صلى الله عليه وسلم ( اتخذ الناس رءوسا جهالا ) ضبطناه في البخاري ( رءوسا ) بضم الهمزة وبالتنوين جمع [ ص: 170 ] [ ص: 171 ] رأس ، وضبطوه في مسلم هنا بوجهين أحدهما هذا ، والثاني ( رؤساء ) بالمد جمع رئيس ، وكلاهما صحيح ، والأول أشهر . وفيه التحذير من اتخاذ الجهال رؤساء . ( أن عائشة قالت في عبد الله بن عمرو : وما أحسبه إلا قد صدق أراه لم يزد فيه شيئا ولم ينقص ) ليس معناه أنها اتهمته ، لكنها خافت أن يكون اشتبه عليه ، أو قرأه من كتب الحكمة ، فتوهمه عن النبي صلى الله عليه وسلم ، فلما كرره مرة أخرى ، وثبت عليه ، غلب على ظنها أنه سمعه من النبي صلى الله عليه وسلم .



No comments:

Post a Comment